05 augustus, Rondrit Aupori Peninsula, Northland - Reisverslag uit Kaeo, Nieuw Zeeland van Pascal&Anita Holthuis - WaarBenJij.nu 05 augustus, Rondrit Aupori Peninsula, Northland - Reisverslag uit Kaeo, Nieuw Zeeland van Pascal&Anita Holthuis - WaarBenJij.nu

05 augustus, Rondrit Aupori Peninsula, Northland

Door: PenAHolthuis

Blijf op de hoogte en volg Pascal&Anita

05 Augustus 2011 | Nieuw Zeeland, Kaeo

Wat heerlijk geslapen. Het was meer dan rustig hier boven op de heuvel. Wij zijn hier echt met z'n tweetjes. Na ons wel bekende eigen ontbijtje zijn wij met onze reis leken even langs Stefano gereden. Hij heeft nog enkele tips gegeven, die wij onderweg konden gaan bekijken.

Het weer was redelijk tot goed. Veel donkere wolken; wat in deze tijd wel normaal is voor dit stuk van Nieuw-Zeeland. Ook periodes met een heerlijke zon! Veel wind, maar ook de wind hoort hier thuis. Onderweg een klein buitje gehad, maar toen zaten wij in de auto dus niets aan de hand. Wij schatten de temperatuur tussen de 10-15 graden, in de zon was het weer gewoon warm.

Afstand: 378km. Een heel eind, maar alleen naar 'Cape Reinga' was het al ca.175km enkele reis!
Overnachting: 'Kahoe Farm Hostel', Kaeo (tweede nacht)

Om 9.00uur reden wij weg. Wij besloten de meeste bezienswaardigheden op de terugweg te gaan bekijken. Eerst maar even kilometers maken. Het 'Aupori Peninsula', dat door de Maori 'de staart van de vis' wordt genoemd, is een smalle landstrook van niet meer dan 12km breed tussen 'Ninety Miles Beach' aan de westkust en een reeks stranden en baaien aan de oostkust. De ongerepte kustlijn en hoge temperaturen hebben van dit schiereiland een populaire vakantiebestemming gemaakt. Nu wij er waren, was het super rustig!

Wij waren een klein beetje teleurgesteld, want ook al is de landstrook smal en niet meer dan 12km breed. Van de hele kust zie je praktisch niets als je op de hoofdweg rijdt. Je moet elke keer ca. 15 km rijden om weer over de groene glooiende heuvels te rijden om het water te zien. Dit maakte de weg eerlijk gezegd best wel saai. Heel leuk om de lammetjes, veulentjes en kalfjes te zien, maar ca. 175km lang, dan weet je het op een gegeven moment wel.

Wij zijn op de heenweg eerst even gestopt bij 'The Ancient Kauri Kingdom', mooi houtsnijwerk, maar vreselijk duur. Zij vroegen zelfs geld voor afvalhout! Toen doorgereden naar  'Rarawa Beach', dit strand heeft mooi wit zand en is een van de aantrekkelijkste stranden aan de oostkust. Wij hebben er een paar mooie schelpen gevonden. Uiteraard hier even een bakkie koffie gedronken.

Eenmaal aangekomen op 'Cape Reinga' konden wij onze benen even strekken door een wandeling naar de vuurtoren. Heel bijzonder om over de 'Columbia Bank' de 'Tasmanzee' in de 'Grote Oceaan' te zien overvloeien. De kaap is niet helemaal het einde van het land. Dat is de 'North Cape', daar kan je alleen maar wandelend naar toe. Dat was ons nu te ver, er zijn dan ook mogelijkheden voor overnachtingen.

Heel bijzonder om de 'Phutukawa-boom' te zien op de punt van de kaap. Dit is volgens de Maorigeloof het vertrekpunt van de geesten, van de doden, naar 'Hawaiki'.

Wij zijn nog gestopt bij 'Te Paki Reserve'. Hier zijn hele hoge zandduinen. Wij zijn er niet op gegaan, maar hebben hier wel even geluncht. Verder onderweg gestopt bij 'Ninety Mile Beach'. Het strand is niet 90 maar 60mijl (96km). Het is het langste strand van het land en lijkt op een woestijn. Er zijn zandduinen met een hoogte tot 143m hoog. Ook hier nog een paar mooie schelpen gevonden en lekker uitgewaaid. Helaas niet echt helder, maar voor ons blijft het strand altijd heerlijk!

Op het advies van Stefano zijn wij nog even gestopt bij 'Rangikapiti Pa' en bij 'Taupo Bay'. Mooie baaien en toch nog weer even een glimp van het water! Hahaha.

Wij waren pas om 17.30uur thuis. Gelukkig kunnen wij vanavond thuis blijven, want vanmorgen hebben wij al door kunnen geven, dat wij vanavond graag verse pasta willen eten! Dat betekende twee heerlijke schalen met verse pasta!

Na het eten even afwassen en toen heerlijk op vrijdagavond nog lekker zitten lezen met de radio op de achtergrond! Ja, jullie lezen het goed.

Vannacht vast weer lekker slapen.
Groetjes,
P&A