19 juli, De Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Pascal&Anita Holthuis - WaarBenJij.nu 19 juli, De Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Pascal&Anita Holthuis - WaarBenJij.nu

19 juli, De Milford Sound

Door: PenAHolthuis

Blijf op de hoogte en volg Pascal&Anita

19 Juli 2011 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Weer: eigenlijk de hele dag droog weer, het was niet strak blauw, maar zeker niet verkeerd. Op de boot was het goed fris/koud, maar super fijn dat wij de toppen van de bergen konden zien! Vandaag tussen 5-10 graden.
Afstand: ca. 8 uur, afstand: 247 km. Wij hebben een boottocht van ca. 1 uur en 45 min. gemaakt.
Hotel: Fiordland, Te Anau nr. 128 (tweede nacht)

Om 7.00 uur ging de wekker. Zelfs ik werd pas met de wekker wakker! Joepie, ik ben weer in mijn gewone ritme! Wij zaten voor 8.00 uur in de auto op weg naar 'De Milford Sound'. Dit is volgens de boeken de meest spectaculairste route die via 'Fiordland' naar zee leidt. De route is 120 km. Door de Britse auteur R. Kipling omschreven als 'het achtste wereldwonder'.

Het ontwaken van de dag (van donker naar licht) ontstond 'In a split of a second' echt heel bijzonder!

De weg liep eerst 30km. langs 'Lake Te Anau' en daarna door dichte Bush baar de stille 'Mirror Lakes'. Wij zagen hier prachtige weerspiegelingen van de bergen in het water. Wij stopten op de terugweg, maar de zon stond toen anders waardoor de weerspiegelingen niet uitkwamen...helaas. De route werd vervolgd via de 'avenue of the Disappearing Mountain', hier leek het net of een bepaalde berg steeds kleiner leek te worden naarmate je er dichterbij kwam. De weg liep door bossen, riviervlaktes en langs meertjes en daalde dan af naar de beboste 'Hollyford Valley'.

Wij kwamen onderweg ook steeds meer sneeuw tegen gelukkig waren de wegen open, was er goed sneeuw geruimd en werd er op gladde stukken grit gestrooid, i.p.v. zout! Het was ook met de sneeuw ongekend hoe snel er een dik pak lag, maar ook hoe snel je weer in vlakke gebieden reed, waar geen sneeuw te bekennen was!

Onderweg moesten wij nog door een tunnel van 1240m lang.

Aangekomen in 'Milford Sound' zijn wij direct naar de reserveringen van de boten gelopen. Wij konden met de rondvaart van 11.00 uur mee. 'Milford 'Sound' wordt gedomineerd door de onvergetelijke 'Mitre Peak' (1692m. hoog). Ook de 162m. hoge waterval 'Lady Bowen Falls' is waanzinnig om te zien. Ook de bijzondere verbeeldingen in de bergen waren bijzonder: 'Lion Mountain, de Elephant en Copper point'. Ook hebben wij nog pelsrobben gezien. Gelukkig bleef het droog en wij hebben wij de complete boottocht buiten kunnen staan.

Als je wilt kan je vanaf hier ook meerdaagse boottochten maken. Voor ons was dit prima en voldoende.

Na een broodje en kopje eigen gezette koffie zijn wij de terugtocht met de auto weer aangegaan. Wat onwijs mooi en wat hebben wij vandaag genoten. Om ca. 15.00 uur weer terug in 'Te Anau'. Nog even in het dorpje gelopen' Pascal nog een mooie muts gekocht! Toen naar ons hotel wat warms gedronken. 's Avonds in hetzelfde grilrestaurant als gisteren gegeten. Ik rundvlees met champignonsaus en Pascal ribeye. Heerlijk. Als dessert Pascal chocolade taart en ik Pavlova! Ja, lekkere kallorie-bommetjes, maar best lekker op zijn tijd!

Nu lekker boekjes lezen, dagboek bijwerken, kopje thee drinken en weer bijkomen van deze mooie dag!

Groetjes, P&A